torstai 4. kesäkuuta 2015

Esittelyssä Armaran - Introducing Armaran

Armaran Prologi 
(in English, see below)

Armaran. Maantieteellisesti ja kulttuurisesti laaja manner, mutta monin paikoin läpäisemätön erämaa. Sen lauhkeissa metsissä metsästäjä-keräilijäheimoista alkoi kehittyä suurempia aloilleen asettuvia yhteisöjä ja lopulta elinvoimaisia kyliä. Ihmiset matkustivat laajalti ja tutkivat kesyttämätöntä luontoa. Monista ilmiöistä ja uroteoista kerrottiin tarinoita, jotka kulkivat tarinankertojien perheissä sukupolvelta toiselle ja kylästä kylään. Tarinankertojista tuli arvostettuja jäseniä yhteisössä ja heitä alettiin kutsua ylistävällä nimellä Fatil. Vuosisatojen kuluessa ihmiset oppivat myös elämään rinnan epätavallisempienkin olentojen kanssa. Osa luonnonvoimien hengistä oli kiinnostuneita ihmisistä ja ne oppivat ihmisten kielen seuratessaan näiden toimia – varsinkin kuunnellessaan leirinuotioiden ympärillä kerrottuja tarinoita. Veden henget uivat kalastajien rinnalla, tuulen henget juoksivat kilpaa saaliseläinten kanssa metsissä, maan henget tarkastelivat ihmisten etsimiä kasveja joka suunnasta ja monet muut henget aistivat ihmisten kiinnostuksen ja kunnioituksen itseään kohtaan.
Rinnakkaiselo johti lopulta henkienkantajien sukujen syntyyn – ihmisten ja henkien kumppanuuteen, Kahtal. Kyky ei kuitenkaan ollut jokaisella suvun jäsenellä eikä jokainen mahdollinen henkienkantaja välttämättä kohdannut itselleen sopivaa henkeä elämänsä aikana. Kun henkien aistimiseen herkistynyt henkilö kohtasi sopivan hengen, seurasi mittelö, Hendo, jossa ihminen voittaessaan sai elinikäiseksi kumppanikseen ruumiiseensa hengen ja sen voiman tai hävitessään kuoli. Pahimmassa tapauksessa henki sai valtaansa hävinneen ihmisen ruumiin ja siitä tuli Treshti, hengenvaltaama. Treshtit olivat pelottava vastus, sillä ruumiissa henget pystyivät käyttämään voimaansa hallitummin ja halutessaan soluttautumaan ihmisten joukkoon. Ainoastaan hengen voiman loimu silmissä paljasti Treshtin. Lisäksi Treshteiltä puuttui ihmisen mieli ja niillä oli vain henkien itsekäs olemus, mikä johti usein monien ihmisten kuolemaan. Treshtin syntymää ei voinut koskaan nähdä ennalta, sillä heikoinkin henki saattoi voittaa mieleltään vahvimman ihmisen. Monet henkienkantajat liikkuivatkin pienissä ryhmissä, jotta Hendon sattuessa kohdalle oli aina joku varmistamassa, ettei Treshtiä pääsisi valloilleen. Jo yhtä tai useampaa henkikumppania kantava ihminen saattoi aivan yhtä todennäköisesti kuolla Hendon aikana kuin ensimmäistä mittelöään suorittava.
Kyky aistia henkiä levisi ihmisten keskuudessa, kun puolisoa etsittiin kaukaisemmista kylistä ja perheet muuttivat uusille seuduille elantonsa perässä. Alkuperäiset henkienkantajien suvut hukkuivat muihin sukulinjoihin, mutta ajan kuluessa osa henkienkantajista onnistui kasvattamaan sukunsa nimeä nimenomaan henkiensä avulla. Tällöin voidaan katsoa alkaneen henkienkantajien toinen aikakausi, sillä tarinat henkienkantajista alkoivat kulkeutua myös Armaranin ulkopuolelle. Viimeistään Kendelin suursota teki henkienkantajista tunnettuja suuressa osassa maailmaa, kun Armaraniin hyökättiin voimakkaasti kahdelta rintamalta. Armaran ei ollut koskaan yhdistynyt kuningaskunnaksi ja asutus oli edelleen hajanaista, joten armeijan kokoaminen oli lähes mahdotonta, mutta muutamat rohkeat ja henkiensä kanssa hyvin kouluttautuneet henkienkantajat onnistuivat hidastamaan vihollisten etenemistä ja suojelemaan kotejaan. Sota päättyi kuitenkin häviöön, sillä yhtenäistä vastarintaa ei kyetty järjestämään ja kaksi varustautunutta ja koulutettua armeijaa marssi halki puolen Armaranin. Valloittajat eivät kuitenkaan orjuuttaneet alueen ihmisiä, vaan etsivät heidän joukostaan sopivia sotilaikseen ja palvelijoikseen. Heitä kiehtoivat erityisesti Kahtalien kyvyt.
Kun ensimmäiset Kahtalit siirtyivät pois synnyinsijoiltaan, tulivat vastaan uusien alueiden henget, joille jo kumppaneina elävät henget opettivat Kahtalien kotikielen armaranin ja mahdollistivat kommunikaation. Myös Kahtalien perimä levisi toisiin kansakuntiin ja sukupolvien kuluessa sekä tarinat että taidot levisivät uusille alueille. Henkikumppanit omaksuivat ihmisten niille antamat nimet: Tuli – Keok, vesi – Fansi, tuuli – Panga, maa – Mehga ja salama – Tang. Myös harvinaiset henkikumppanit saivat nimet: Suolainen vesi – Miishu, jää – Finko, ilma – Trua, parannus – Praie, luonnonparannus – Pung ja varjo – Shuua. Aikojen kuluessa henget ehtivät muodostaa kumppanuuden useiden ihmisten kanssa ja siirsivät tietojaan ja taitojaan eteenpäin uusille Kahtal-sukupolville ja edelleen ne halusivat kuunnella ihmisten tarinoita.
Vuosisatojen aikana Kahtalit saivat suurta arvostusta ja pelonsekaista kunnioitusta. Lopulta pelko alkoi ottaa muiden alueiden ihmisistä vallan ja henkienkantajien toinen aikakausi lähestyi loppuaan maailmassa, myös heidän kotiseudullaan Armaranissa. Useiden maiden henkienkantajien vihaajat yhdistivät voimansa ja päättivät tuhota kaikki maailman Kahtalit. Heidän vainonsa jatkui vuosikymmeniä ja myös viattomia ihmisiä surmattiin Kahtalien suojelemisen vuoksi, Kahtalien kanssa vehkeilystä syytettynä tai pelkästä epäilystä, että heillä olisi henkikumppani. Heidän joukossaan kuoli myös useita tarinankertojia ja monet Armaranin historiasta kertovat tarinat unohtuivat. Lopulta edes yksittäisiä Kahtaleja ei löydetty ja koitti henkienkantajien kolmas aikakausi – henkienkätkentä, sillä yksikään mahdollisesti elossa oleva Kahtal ei voinut kuin piilotella itseään ja kykyjään, koska maailma oli vielä pullollaan henkienkantajien vihaajia.
Hiljaisten vuosikymmenten edetessä kaukana Armaranista perustettiin Hembron veljeskunta tutkimaan mahdollisuutta käyttää luonnonvoimaista magiaa ilman henkiä. Veljeskunnan jäsenet loivat opit veden, tuulen, tulen, maan, salaman ja parannuksen hallintaan, mutta heidän kykynsä ei koskaan yltänyt velhojen magioiden tasolle – saati aidon henkivoiman. Jokainen veljeskunnan jäsen opetteli armaranin kielen ja osa heistä tutki menneiden aikojen kirjoituksia henkienkantajista ja heidän taidoistaan parantaakseen omia kykyjään. Useimmat henget kieltäytyivät kommunikoimasta heidän kanssaan, vaikka he olivat opetelleet armaranin kielen, sillä ne olivat joutuneet elämään ilman ihmisohjausta ja halveksivat yritystä ylittää omat voimansa. Monet veljeskunnan jäsenet näet uskoivat olevansa parempia kuin yksikään Kahtal ja että ihmismielen voimalla voidaan saavuttaa paljon suurempia voimia kuin mihin henget koskaan kykenevät. Henget olivat palanneet omiin oloihinsa luonnossa tai jääneet niille sijoilleen, mihin niiden viimeinen kumppani oli surmattu, eivätkä ne olleet enää kiinnostuneita ihmisten tekemisistä. Vuodet vaihtuivat vuosikymmeniin, vuosikymmenet venyivät vuosisadoiksi eikä Kahtaleista enää kuultu...

Armaran Intro in English

Armaran. Geographically and culturally a vast continent, but in many regions nothing but impenetrable wilderness. Its temperate forests were the early home to hunter-gatherer tribes that grew to form larger communities and eventually lively villages. People traveled wide and far to make discoveries of the untamed nature. Many phenomena and deed were relived in stories told and remembered by families of storytellers from generation to generation and from one village to the next. The storytellers became well respected members in their community and they were given a panegyrical name Fatil. As centuries passed, the people learned to live side by side with even the most unusual beings. Some of the element spirits were interested in the people and learned their language as they followed the everyday lives of the people – especially as they were listening to the stories shared around campfires. The spirits of water swam along the fishermen, the spirits of wind ran beside the prey of huntsmen, the spirits of earth studied the plants the people were looking for from every possible angle and many other spirits sensed the interest and awe the people had towards them.
Living side by side led eventually to the birth of spiritbearer families – the companionship between spirits and people, Kahtal. Every member of these families was not able to become a spiritbearer and not everyone with the potential met a suitable spirit during their lifetimes. When a person sensitive to spirits came across a suitable spirit, a battle – Hendo – ensued. If the person won, he or she was granted a lifelong companionship with the spirit and was able to use the power of the spirit. If the person lost, he or she died and in the worst case the spirit took over the body and became Treshti, spirittaken. A Treshti was a fearsome foe because in a human body the spirit could control its power in a more precise manner and walk among people without notice. Only the glow of the spirit in the eyes would reveal the Treshti. Without a human mind and only the selfishness of the spirit, the Treshti often caused the deaths of many people. The birth of a Treshti could not be foreseen as even the weakest spirit could win over the strongest of minds. Many spiritbearers traveled in small groups in order to be prepared to deal with a Hendo accordingly and avoid the havoc a Treshti could bring if it had a chance to wander the lands. For even being a Kahtal before could not prevent you from losing a Hendo and becoming a Treshti.
The ability to sense spirits spread among people as they traveled in search of spouses in the fartest villages and moved to new areas to make a living. The original spiritbearer families mingled and were lost amongst other bloodlines. However, many spiritbearers were able to make a name for themselves and their families with their spirits. This is when the second era of spiritbearers begun, for the stories of the Kahtal spread also outside of Armaran. The Great War of Kendel was the final event to make spiritbearers known to the majority of the world, as Armaran was attacked heavily on two fronts. People of Armaran had never united to form a country of their own and dwellings were spread far apart in many regions. As there was no army, brave people with some well-trained Kahtal amongst them managed to slow down the enemy and protect their homes. The war was as good as lost from the beginning as the enemy faced no properly organized opposition. The well-equipped and trained armies marched across half of Armaran. However, the conquerers did not slave the people of their newly claimed lands but sought out the most apt soldiers and servants from among them. They were especially intrigued by the Kahtal.
When the first of the Kahtal moved out of their birthland, they met new spirits. Their companion spirits thaught the language of Armaran to these cousins of theirs and made communication possible for the Kahtal. As the language and blood of the Kahtal spread to new areas with each new generation, so did the stories of their deeds and abilities. The spirit companions accepted the names the people had given them: Fire – Keok, water – Fansi, wind – Panga, earth – Mehga and lightning – Tang. Even the rare spirit companions received names: Salty water – Miishu, ice – Finko, air – Trua, healing – Praie, natural healing – Pung and shadow – Shuua. As times passed by, many spirits had a chance to form a companionship with several people and they moved their knowledge and skills onwards to new generations of Kahtal. And they were still keen to hear the stories of Fatil.
Throughout the centuries, the reputation of the formidable Kahtal grew and they received more and more awe, respect and fear. Eventually the fear took over the people of some regions and the second era of the Kahtal was soon to end – even in their homeland Armaran. The haters of Kahtal from many countries combined their powers and were determined to hunt down and kill every last Kahtal in the world. Their persecution continued for decades and many innocent people died alongside the Kahtal – whether they were trying to protect the Kahtal, suspected of having a spirit companion or just considered to side too much with the Kahtal did not matter. Among the dead were a lot of storytellers and many histories of Armaran were lost forever. Eventually not even a single Kahtal could be found anywhere and thus began the third era of the spiritbearers – the era of spirit hiding, for if there were any living Kahtal, they could not reveal themselves or their abilities. The world had still many Kahtal haters. As the decades passed in silence, the brotherhood of Hembro waas founded to study the possibility to use elemental nature magic without the spirits. The members of the brotherhood managed to generate the magics of water, wind, fire, earth, lightning and healing that were similar to the powers of the spirits. However, their magics were nowhere near the powers of true wizards – let alone the actual spirit powers. Every member of the brotherhood was taught the language of Armaran and some of them studied the old writings of spiritbearers and their abilities in order to improve their own skills. Most spirits refused to communicate with them even though they shared a language because they had been forced out of human civilization and they despised the attempt to exceed their powers. Indeed, many of the brothers believed that they were better and more powerful than any Kahtal ever and that by the means of human mind alone they could achieve powers much greater than what the spirits were capable of. The spirits had returned to their own niches in nature or remained in the very spot where their last companion had been slaughtered and they were not interested in human actions anymore. Years flowed to form decades, decades passed to long centuries and no one heard of the Kahtal...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti